Zážitková 1. pomoc 2022
První pomoc zážitkově
Jak jinak učit první pomoc než prakticky? V pondělí 27. 6. připravila třída 8.D pod vedením třídní učitelky P. Kubíkové akci zaměřenou na nácvik laické první pomoci pro žáky 4.C. Osmáci vybraní na přípravu tzv. simulací se od rána maskovali a připravovali na vybraných místech v parku u školy. Ostatní osmáci byli v rolích „lektorů“. Přidělené týmy čtvrťáků si proškolili základními postupy přivolání pomoci, zjištění základních životních funkcí, ošetření zraněných a péči o raněné do příjezdu sanitky. Po této fázi následovala „akce“, která vždy žáky baví nejvíce, i když je spojená také s trochou stresu. Mají za úkol jako skupina vyřešit simulovanou krizovou situaci za určitý čas, spolupracovat a hlavně zřetelně spolu komunikovat, např. kdo zavolá sanitku, kdo ošetřuje apod. Jde o týmovou souhru, ale také o trénink dovedností každého dítěte. Proto má příprava takovýchto simulací velký smysl, dětem v tu chvíli nikdo neradí, „je to celé na nich“. Po každé simulaci následuje vyhodnocení, zda postupovali správně a co mohli udělat lépe. Děti se tak učí ze svých chyb a v další připravené simulaci udělat potřebné kroky rychleji, s větší jistotou, lépe. Žáci si vyzkoušeli řešit situaci poraněného cyklisty s otřesem mozku, vnitřní krvácení po nárazu, menší i větší krvácení způsobené pořezáním. Trénovali komunikaci se záchrankou, ale i se zraněnými „simulanty“, kteří svou roli zvládli naprosto skvěle. Na závěr si několik čtvrťáků nechalo namaskovat zranění a byli ošetřeni svými spolužáky. Akci svými zkušenostmi obohatila také J. Čečrdlová a asistent pedagoga Z. Stružka. Žáci 4.C se jako „záchranáři“ osvědčili, informace vstřebali dobře, jen je někteří neuměli hned použít „v akci“, takových tréninků by bylo zapotřebí více. Tak zase příští rok!
P. Kubíková